Welke branche levert de meeste administratie? - Vivian Vertelt
15683
post-template-default,single,single-post,postid-15683,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-7.6.2,wpb-js-composer js-comp-ver-4.6.2,vc_responsive

21 dec Welke branche levert de meeste administratie?

Zelfstandig ondernemen en administratie gaan hand in hand. Dit zal elke ondernemer je kunnen beamen, maar is dit ook in elke branche hetzelfde? Heeft een freelance journalist evenveel administratie als een financieel adviseur? Goede vraag! Administratie blijft administratie: het beheer van financiële gegevens. De vraag is dus niet zozeer hoeveel administratie je moet doen, maar hoe je dit zo efficiënt mogelijk kunt aanpakken. Ik vertel je hier graag meer over.

Alles in één

Ben je voor jouw klussen veel onderweg en gebruik je veel benzine? Zorg dan dat je een brandstof- en parkeerpas gebruikt. Hiermee krijg je maandelijks slechts één factuur en dit scheelt dus veel posten om te verwerken. Dit geldt ook voor je leveranciers. Probeer zo veel mogelijk bij één leverancier je inkopen te doen. En zorg ook dat je jouw bankrekeningen weet te beperken tot één. Hoe minder rekeningen, hoe minder handelingen.

Efficiency is key

Kies je ervoor om de boekhouding uit te besteden? Zoals ik al in een van mijn eerdere blogs heb aangegeven werkt het altijd in jouw voordeel om de boekhouder zo min mogelijk werk te bezorgen. Dit kan door ervoor te zorgen dat alle boekhouding volledig is (heb je alle bonnen en facturen bewaard van de bankafschrijvingen?) en alles te sorteren (liggen je facturen op datum?). Daarnaast helpt het om een zakelijke bankrekening te nemen voor de bedrijfsadministratie. Dit zal jouw boekhouder zeker op prijs stellen (en misschien wel van je eisen). Daarnaast geeft dit jouw startup vrijwel direct een professionelere uitstraling. Kleine zelfstandigen overwegen soms om een tweede privérekening te openen en deze vervolgens zakelijk te gebruiken. Dit kan schelen in de kosten, maar levert soms wel onduidelijkheden op voor klanten en opdrachtgevers, zodat het langer kan duren voordat de betaling van facturen is voldaan.

Eindejaar tip

Zorg dat alle betalingen zo plaatsvinden dat bij de jaarwisseling er alleen facturen open staan die maximaal 1 maand oud zijn. Jij of je boekhouder moeten namelijk vaststellen dat de facturen inderdaad open staan en nog betaald gaan worden. Je boekhouder hoeft dan geen administratieve aanpassingen te doen bij het jaarwerk. Heb jij het idee dat er meer te halen valt uit uw financiële administratie? Via Buro Freecon kun je vrijblijvend een scan laten uitvoeren op je huidige administratie. Handig om het nieuwe jaar goed voorbereid in te gaan en goede tips zijn voor elke ondernemer welkom!

Het belangrijkste is dus dat jij je als ondernemer bewust bent van je (fiscale) plichten (en rechten). Weet wat je bewaart, profiteer van belastingvoordeel (denk bijvoorbeeld aan de Kleineondernemersregeling) en maak gebruik van handige tools om de klus minder tijdrovend te maken, want ook voor je administratie geldt; leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker!

Vivian Vertelt is een initiatief van administratiekantoor Buro Freecon gevestigd in Capelle aan den IJssel en Rotterdam. Meer info? www.administratiekantoorregiorotterdam.nl

Geen reactie's

Geef een reactie