12 punten voor beursdeelname - Vivian Vertelt
15891
post-template-default,single,single-post,postid-15891,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-7.6.2,wpb-js-composer js-comp-ver-4.6.2,vc_responsive

14 jun 12 punten voor beursdeelname

Sommige ZZP-ers zullen alleen beurzen bezoeken, maar als je ooit als standhouder op een beurs gestaan hebt, weet je dat het flink wat voeten in de aarde heeft. Daarom eens een blogpost over beursdeelname met flink wat do’s en een paar don’ts.

1. Kijken, kijken, kijken

Je hebt verzonnen dat je jouw product of dienst via een beurs wilt presenteren. Spannend! Heb je al een bepaalde beurs voor ogen? Als het enigszins kan, bezoek deze dan eerst een keer. Kijk of het inderdaad zo druk is als de organisator vertelt. Kijk of de indeling en de sfeer je bevalt, let op in welke hoeken je echt niet zou willen staan. Kijk welke presentaties jou het meest bekoren (en maak er een foto van!). En kijk of er inderdaad dat gebeurt waarvoor jij er zou willen staan. Wordt er echt met elkaar gepraat, worden er orders geschreven, wordt er daadwerkelijk genetwerkt, of lopen bezoekers alleen goodybags te scoren?

2. Is een beurs het juiste medium?

Tsja, dat klinkt natuurlijk als een verschrikkelijke open deur, maar denk goed na of een beurs inderdaad wel het medium is om je doel en doelgroep te bereiken. Wat wil je? Een beurs is vooral geschikt om in een korte tijd gericht en in levende lijve met je doelgroep in aanraking te komen. Je krijgt directe feedback en spreekt mensen persoonlijk. Grote pluspunten ten opzichte van bijvoorbeeld e-mailmarketing, aan de andere kant is e-mailmarketing wel aanzienlijk goedkoper en kost het ook heel veel minder tijd.

3. Wat is je doel?

Deze vraag hangt erg samen met de vorige. Bedenk goed van tevoren wat je wilt bereiken met je deelname. Door je doel duidelijk voor ogen te hebben, krijg je direct meer focus. Het helpt je daarbij ook achteraf goed om te bepalen of de beursdeelname zinvol is geweest.
Wil je orders schrijven, bedenk dan ook hoe veel. Wil je potentiele klanten ontmoeten, geef dan aan hoeveel leads je wilt overhouden aan de beurs. Je begrijpt wat ik bedoel…

4. Budget en planning

Wat heb je te besteden? Wat kost beursdeelname per vierkante meter. Wat ben je nog meer aan vaste kosten kwijt: elektriciteit, wifi, reis- en verblijfkosten. Moet je extra personeel inhuren? Is er standaard standbouw of moet je je eigen stand plaatsen? Maak naast een budget ook direct een planning. Reken erop dat deelname zich echt niet alleen beperkt tot de opbouw en de dagen van de beurs. Wil je het echt goed doen, dan moet je vooral ruim van tevoren veel tijd erin steken. En vergeet vooral ook de follow-up niet mee te nemen.

5. Optimale presentatie

Houd bij je budget ook rekening met het ontwerp van je stand. Zorg ervoor dat, als je dan deze investering voor beursdeelname doet, je jezelf wel optimaal presenteert! Kan je dat zelf, of moet je hiervoor iemand inhuren? En denk hierbij niet alleen aan de stand zelf, maar ook aan de promotiematerialen die je gaat inzetten; brochures, flyers, give-aways etc. Hoe beter alles op elkaar aansluit, hoe steviger jij je presenteert.

6. De stand

Je weet nu hoe je je wilt presenteren. Je kunt kiezen voor (kostbare) eenmalige standbouw, of voor een modulair systeem. Het laatste is praktisch als je vaker deelneemt aan beurzen en tentoonstellingen. Net als bij maatwerk standbouw kan je een modulair systeem volledig laten personaliseren in jouw huisstijl. Groot voordeel ten opzichte van is dat het veel vaker te gebruiken is, het is makkelijk te transporteren en je zet het zelf en snel in elkaar. (Kijk hier eens voor de mogelijkheden)

7. Communicatie

Als het goed is, zorgt de organisator voor de nodige bezoekers, maar je moet zelf ook aan de wereld laten weten dat je deelneemt aan de beurs. Wanneer alle deelnemers dit doen, help je elkaar aan bezoekers. Stuur mensen gratis toegangskaarten op, licht een tipje van de sluier op voor een speciale beursaanbieding, wees creatief. Zet in elk geval alle media in die je ter beschikking hebt: je site, je nieuwsbrief, je social media etc.
Je stand zelf moet datgeen communiceren wat jij wilt overbrengen, maar ook in de stand heb je communicatiemiddelen nodig. Denk aan hand-outs, brochures, tassen vol met samples… Moet het nog worden gemaakt? Houd rekening met de planning.
Denk ook aan je eigen manier van communiceren op je stand. Wees open en spreek mensen op een vriendelijke en leuke manier aan. Je doel kan dan wel zijn om te verkopen, maar je moet toch echt eerst in contact komen! Denk hier van tevoren over na en lees misschien nog eens de post over de Gunfactor door!

8. Randprogramma? Doen!

Tijdens een beurs kan je vaak een symposium of workshops bijwonen. De beursorganisator zoekt hiervoor naar sprekers. Meld jezelf hiervoor aan. Hiermee zet je jezelf, je product of dienst extra in de spotlights! Naast het feit dat mensen jouw workshop of lezing bijwonen, wordt je natuurlijk ook vermeld in de communicatie van dit rand-evenement. Dubbele aandacht dus.

9. Personeel

Doe je het in je eentje of huur je mensen in. Zorg er dan voor dat ze weten waar ze het over hebben. Een goede briefing is dus noodzakelijk. Wat moeten ze aan? Wat verwacht je van ze? Werk met gemotiveerde, enthousiaste mensen. Niets zo verschrikkelijk als hangend, gedemotiveerd, append personeel op een stand (en dat geldt natuurlijk ook voor jezelf als je er staat)!

10. Lokkertje

Tsja, jij hebt een zo prachtig en pakkend mogelijke presentatie, maar dat heeft je buurman natuurlijk ook! Zorg voor net even dat extraatje. Mix een cocktail of zorg voor top-snacks op jouw stand. Bewegende beelden trekken altijd de aandacht. Geef iets weg (maar laat mensen er ook iets voor achter laten i.v.m. follow-up), of biedt korting – de beursaanbieding, die werkt natuurlijk altijd!

11. Follow-up

Door velen vergeten terwijl het een van de belangrijkste onderdelen is van beursdeelname. Heb je kaartjes, telefoonnummers of mailadressen verzameld? Neem contact op na de beurs! Afhankelijk van je doelstelling kan je bellen om een afspraak te maken, extra informatie toesturen de adressen toevoegen aan je e-mailbestand etc, etc.

12. Evaluatie

Nog zo eentje om te vergeten of uit te blijven stellen: de evaluatie. Vaak weet je tijdens of na deelname al wel of het een geslaagde actie is geweest, maar ook al was het geslaagd, volgend jaar ben je echt de details al weer vergeten. Probeer dus vast te leggen wat er de volgende keer beter of anders kan. Nog een tip voor de evaluatie: loop voor of na afloop van de beursdagen zelf je rondje, bekijk en fotografeer de andere inspirerende presentaties.

Denk je zelf over beursdeelname, ga eerst kijken! Hier vind je een overzicht van vrijwel alle business to business en consumentenbeurzen in Nederland: Respons.nl.

Vivian Vertelt is een initiatief van administratiekantoor Buro Freecon gevestigd in Capelle aan den IJssel en Rotterdam. Meer info? www.administratiekantoorregiorotterdam.nl

 

 

 

 

Geen reactie's

Geef een reactie