Blijf in dat hoofd: 14 do’s voor e-mailmarketing - Vivian Vertelt
15941
post-template-default,single,single-post,postid-15941,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-7.6.2,wpb-js-composer js-comp-ver-4.6.2,vc_responsive

16 aug Blijf in dat hoofd: 14 do’s voor e-mailmarketing

Een van de moeilijkste dingen aan zelfstandig ondernemen vind ik toch het ‘leuren met jezelf’ en uit gesprekken met andere ZZP’ers weet ik dat ik daar echt niet alleen in sta. Nu is de een meer van het ‘live’ netwerken, de ander – waaronder ik – doet het liever online. En dan doel ik hierbij niet op LinkedIn; ik zweer bij een andere manier: de e-mailnieuwsbrief.

E-mailmarketing kan een nuttig onderdeel van je marketingmix zijn en is bij uitstek een middel om je doelgroep te informeren over wat je aan het doen bent, wat er nieuw is, wat er gaat gebeuren etcetera. Ik heb 14 punten voor je op een rijtje gezet.

1 Gebruik een (gratis) e-mailing programma

Stop met mails versturen via Outlook! Ik gebruik al jaren tot grote tevredenheid Mailchimp. Er zullen ook andere e-mailingprogramma’s zijn die misschien nog beter werken, maar voor mij biedt deze gratis (tot een bepaald aantal mailadressen) software meer dan voldoende. Je maakt heel makkelijk zelf een lay-out. Je kunt je nieuwsbrief inplannen en hoeft dus niet zelf op het uur U op de knop te drukken. Je ziet hoe goed de nieuwsbrief wordt gelezen, mensen kunnen zich afmelden (oeps!) zonder dat je er zelf iets voor hoeft te doen, je ziet op welke links er is geklikt, en zelfs door welk mailadres de nieuwsbrief het meest geopend is. Deze laatste informatie kan je natuurlijk heel goed gebruiken voor een persoonlijke follow-up!

2 Opt-in

Let wel op dat iedereen toestemming moet hebben gegeven om jouw mail te willen ontvangen. Dus ontvang je een kaartje, zeg dan dat je ze via je nieuwsbrief op de hoogte houdt. Dan ben je echt heel netjes bezig. Wanneer je online diensten of producten verkoopt mag je klanten in het vervolg op de hoogte houden van nieuwe ontwikkelingen die gerelateerd zijn aan de eerdere aankoop. Wil je hierover meer weten, lees dan bijvoorbeeld het artikel over Opt-in van Charlotte’s Law.

3 Opbouw van je mail-bestand

Met een programma als Mailchimp kun je heel goed e-mailadressen invoeren uit mailbestanden, excellijsten etcetera. Vergeet niet telkens je nieuwe contacten toe te voegen aan de lijst, je wilt tenslotte al je (potentiele) klanten informeren.
Wat kan jij gratis weggeven in ruil voor een waardevol e-maildres? Een whitepaper, een gratis offerte, 30 minuten sparren aan de telefoon? Binnenkort hierover een apart blogbericht.
Heb je maar weinig contacten? Niet getreurd. Dit zijn jouw hot prospects. Kans is groot dat je (weer) business bij ze gaat genereren. Je moet ze alleen warm houden en dat doe je (onder andere) met deze nieuwsbrieven.

4 Wees relevant

Als je niets te vertellen hebt, stuur dan vooral geen nieuwsbrief. Het is een NIEUWSbrief en je lezer wil dan ook daadwerkelijk iets relevants van je zien.

5 Verzamel content

Nieuwe producten, nieuwe diensten, een vermelding in de krant, een nieuwe koers, een project afgerond waarop je reuze trots bent. Dat zijn allemaal zaken die je heel goed in je nieuwsbrief kwijt kunt. Verkoop je online? Uitverkoop en korting scoren natuurlijk altijd goed. Houd een lijstje van relevante content bij zodat je munitie hebt als het weer tijd is voor het verzenden van een nieuwsbrief.

6 Maak keuzes

Maak keuzes in wat je deelt – te veel informatie is niet ok. Misschien is een enkel onderwerp wel voldoende! Wil je eigenlijk meer vertellen? Doe dat dan in de volgende editie of deel deze extra informatie via je blog of andere social media.

7 Klopt de toon?

Zorg ervoor dat de stijl en de toon klopt met de rest van je (online) uitingen en met hoe en wie je zelf bent. Lees er nog even wat meer over in de post die ik ooit schreef over de Gunfactor. Het hele plaatje moet kloppen.

8 Pakkende titel

Niets zo erg als een leuke nieuwsbrief die uiteindelijk door niemand wordt gelezen. Zorg er dus voor dat de mail een korte, pakkende titel heeft – op basis hiervan moet er tenslotte geklikt worden! Zou je er zelf op klikken als ‘ie langskwam in de enorme stoom e-mail die je dagelijks ontvangt? Zorg er wel voor dat de titel en de inhoud met elkaar overeenkomen, anders haken je lezers alsnog keihard af.

9 Goede visual

Zorg voor een goed plaatje dat de lading dekt. Je hebt het natuurlijk al eerder gehoord, maar een beeld zegt meer dan duizend woorden.

10 En actie!

Je wilt natuurlijk dat je lezer iets gaat kopen, bestellen, een offerte aanvraagt, jou gaat inhuren. Dan moet je jouw potentiele klant ook die mogelijkheid bieden. Hierbij geldt: hoe duidelijker hoe beter! Onderzoek wijst uit dat een rechthoekige button met afgeronde hoekjes in een opvallende kleur zoals rood of oranje het beste werkt. De specifieke call to action zet je in een contrasterende kleur als tekst in deze button: koop nu, offerte aanvragen, maak een afspraak, bel me terug.

11 Frequentie

Een keer per week? Dat lijkt me iets te vaak (risico op ‘unsubscriben’), maar twee keer per jaar is weer te weinig natuurlijk, zo houd je nooit die top-of-mind positie vast. Denk van tevoren na hoe vaak je relevante content zou kunnen delen met je lezers. Probeer je aan die frequentie te houden, dat geeft je ook een stok achter de deur.

12 Houd vol

Ja, mensen gaan je mail negeren. Ze gaan nergens op klikken. Ze gaan zich zelfs ‘unsubscriben’. Maar je zult zien dat als je zinnige dingen blijft vertellen op jouw eigen manier, jouw lezers ook gaan reageren. Misschien niet direct met een opdracht, maar gewoon, met een mailtje terug, of een opmerking als je elkaar eens tegen het lijf loopt. Ook goed toch? Je stond weer even ‘in the picture’. Volhouden – zowel met het schrijven en versturen als met het laten groeien van je mailinglijst.

13 Recycle

Deel je e-mailnieuwsbrieven ook via andere kanalen. Zonde om die content maar een keer te gebruiken! Plaats de inhoud ook op Facebook, Twitter, LinkedIn in je blog etcetera.

14 Bezint eer ge begint

Heb je er tijd voor? Is een e-mailnieuwsbrief een instrument waar je achter staat, waar je het nut van inziet?
– Zo nee, doe het dan niet, het wordt vast een bron van frustratie.
– Zo ja? Maak een planning, een lijst met mailadressen, start met een gratis Mailchimp-account (of andere software) en begin.

Succes en veel plezier!

Heb je nog aanvullingen? Ik ben benieuwd, zou je ze hieronder willen delen? Dank je wel alvast…

Vivian Vertelt is een initiatief van administratiekantoor Buro Freecon gevestigd in Capelle aan den IJssel en Rotterdam. Meer info? www.administratiekantoorregiorotterdam.nl

Geen reactie's

Geef een reactie