SBR, kredietrapportages en hoe zit het met je PKI? - Vivian Vertelt
16280
post-template-default,single,single-post,postid-16280,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-7.6.2,wpb-js-composer js-comp-ver-4.6.2,vc_responsive
vivian vertelt sbr pki

14 jun SBR, kredietrapportages en hoe zit het met je PKI?

Als je er nooit mee te maken hebt, heb je werkelijk geen idee waar deze jargonische afkortingen voor staan: SBR en PKI’s? Het zijn toch KPI’s?! Nee, de Key Performance Indicators laten we in dit blogbericht even links liggen. We focussen op Public Key Infratructure en Standard Business Reporting.

Verplichte rapportages via SBR

SBR, Standard Business Reporting is ontwikkeld door Banken, Kamer van koophandel, het CBS en de Belastingdienst. Deze standaard zorgt voor minder werk bij het aanleveren van gegevens aan deze partijen. De bedrijfsadministratie dient als bronbestand en met behulp van SBR worden de gegevens uit de administratie op een standaard manier vastgelegd. Je hoeft dus niet meer voor de bank, de belastingdienst, het CBS en de KvK een apart bestand aan te maken. Ook het verzenden van de rapportages gaat sinds de invoer van deze standaard veel makkelijker. Met één druk op de knop gaan de gegevens digitaal richting de verschillende partijen.

En die PKI’s dan?

Een Public Key Infrastructure of beter gezegd een PKIoverheid-certificaat is de internationale standaard voor beveiligen van gegevens en berichten. Voor informatie-uitwisseling met de overheid en banken moet je in het bezit zijn van het PKIoverheid-certificaat. Bij veel online boekhoudsystemen heb je overigens geen PKIoverheid-certificaat nodig.

PKIoverheid-certificaat bij banken

Bij communicatie met banken daarentegen is het gebruik van PKIoverheid-certificaat tegenwoordig verplicht. Althans bij de drie grootsten in Nederland, tevens initiatiefnemers van de SBR: ING, Rabobank en ABN Amro. Als je een lening wilt afsluiten of aanpassen en kredietrapportages wilt indienen bij de bank, heb je een PKIoverheid-certificaat nodig.

Zelf afsluiten of via je administratiekantoor regelen.

Je kunt voor zo’n €350,- voor een termijn van 3 jaar zo’n certificaat bestellen via bestellen.de-electronische-signatuur.nl. Je kunt het ook eenvoudiger oplossen. Zoals ik hierboven al schreef, is je bedrijfsadministratie het bronbestand voor SBR. Dan is dus je administratiekantoor de partij die je kan helpen. Eenmalig maken ze de vertaalslag naar SBR. En als het goed is beschikken ze over een PKIoverheid-certificaat waarmee ze jouw gegevens kunnen versturen. Naast de €350 die het scheelt in de aanschaf van het certificaat, scheelt het ook een boete. De (drie grote) banken leggen namelijk vanaf 1 april 2017 een boete van €250,- per keer op aan bedrijven die hun kredietrapportages nog niet elektronisch en ondertekend met het certificaat verzenden.

Je kunt als je over het bovenstaande nog vragen hebt altijd even contact opnemen met administratiekantoor Buro Freecon: www.administratiekantoorregiorotterdam.nl

 

2 Reactie's

Geef een reactie