Geen paniek, maar traditionele telefonie verdwijnt - Vivian Vertelt
16330
post-template-default,single,single-post,postid-16330,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-7.6.2,wpb-js-composer js-comp-ver-4.6.2,vc_responsive
traditionele telefonie verdwijnt per 1-09-2019

18 sep Geen paniek, maar traditionele telefonie verdwijnt

Je hebt het vast nergens in de krant zien staan en er wordt ook door de netbeheerder zelf niet erg veel ruchtbaarheid aan gegeven. Per 1 september 2019 gaat traditionele telefonie verdwijnen; de netwerken voor (PSTN)analoge en digitale (ISDN) telefonie gaan UIT (lees er hier meer over).

Toeval

Het toeval wil dat ik in Duitsland laatst hetzelfde meemaakte bij ons vakantiehuisje. We ontvingen diverse brieven van de Duitse netbeheerder, tevens telecomaanbieder Telekom. Ons bestaande contract liep af vanwege het opheffen van de analoge lijn en we moesten over op een nieuw digitaal abonnement. Omdat het een andere dienst betrof, mochten ze kennelijk niemand automatisch overzetten op een vergelijkbaar nieuw product. Ik ondernam geen actie, omdat ik het terplekke wilde uitzoeken EN omdat ik dacht dat het wel zo’n vaart niet zou lopen. Helaas… tijdens onze vakantie ging daadwerkelijk de stekker eruit: minstens drie weken geen wifi en telefoon!

Voorkomen is…

Nu zijn die drie weken zonder wifi meer een zegen dan een vloek in een vakantiehuisje, maar zo’n situatie wil je voor je eigen bedrijf natuurlijk voorkomen. Tijd dus om eens in je (traditionele) telecom te duiken. Want heb je enig idee hoe je nu belt en internet?

Wat heb je nu?

Werk je als ZZP’er van huis uit en maak je gebruik van een bellen, internet en TV pakket van Ziggo of KPN? Dan hoef je niets te doen, dan ben je al helemaal toekomst-proof want je maakt met zo’n 3-in-1 pakket al gebruik van een toekomstbestendige oplossing.

ISDN of PSTN?

Maak je gebruik van internet en telefonie via ISDN of PSTN (analoog?) Dan is het tijd om je te verdiepen in de mogelijkheden. Wat is namelijk het geval? Vanwege het feit dat dit netwerk verouderd raakt, gaat netbeheerder KPN per 1 september 2019 het netwerk uitfaseren. OK, misschien houdt dat in dat je ISDN er niet per 1/9/2019 mee ophoudt, maar ik neem aan dat er op dat moment ineens erg veel mensen tegelijkertijd wakker worden en een oplossing nodig hebben. Het zou maar zo kunnen dat het aantal monteurs dan niet geheel toereikend is.

Oplossing?

Voor bedrijven – die in veel gevallen geen televisie-optie nodig hebben, is telefonie via internet een hele goede oplossing. Dan loopt dus in de toekomst je telefonie (en eventueel fax, alarm en pin) en internet over dezelfde infrastructuur. In sommige gevallen moet er wel wat gebeuren aan aansluiting, maar veel aanbieders van VoIP kunnen dit voor je organiseren. Mijn tip: duik er nu alvast in, dan ben je de panische drukte over twee jaar in elk geval voor. Ander bijkomend voordeel is dat je waarschijnlijk flink kan besparen op telecomkosten wanneer je start met VoIP. Let goed op als je overstapt hoe het zit met de kosten voor eventuele extra technische aanpassingen en het feit dat je vaak andere toestellen gaat gebruiken bij bellen via internet. Bij sommige aanbieders betaal je voor deze toekstellen, bij anderen weer niet.

Kijk hier om een aantal aanbieders met elkaar te vergelijken.

 

Geen reactie's

Geef een reactie