Time management in je eigen salon - Vivian Vertelt
16370
post-template-default,single,single-post,postid-16370,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-7.6.2,wpb-js-composer js-comp-ver-4.6.2,vc_responsive
time management in je eigen salon

22 nov Time management in je eigen salon

Dat was toevallig, ik sprak in een week twee zelfstandigen in de ‘beauty business’ die allebei aanvankelijk tegen hetzelfde probleem aanliepen. Toen ze startten hadden ze allebei het idee dat ze door hun klanten gemanaged werden. Helemaal als startende kapster of schoonheidsspecialiste, al ben je zelfstandige in de wimperextensions, je zult snel in een soort spagaat raken tussen zakelijk en privé, thuis en de salon. Eigenlijk komt het neer op work-life balance  waarover ik al eerder schreef en time management. Hoe organiseer je je zaken, hoe deel je je tijd in en hoe manage je je agenda?
Al kletsend met de dames, waaronder La Nancy, ZZP’er met een eigen kapsalon, kwamen we heel snel op de volgende zaken die je waarschijnlijk al een stuk op gang helpen naar een goed evenwicht tussen werk en privé. 

Afgesloten werkruimte

Waarschijnlijk begin je van huis uit. Een hoekje ergens, een kamertje. Dat is handig, want je bent er tenslotte altijd. Maar wat eerst heel handig lijkt, kan op den duur wel eens gaan tegenstaan. Je bent tenslotte altijd op je werk! Als je dus vanuit huis werkt, zorg er dan voor dat je werkruimte afgesloten kan worden van je woon- en leefruimte. Zo kan je toch letterlijk de deur achter je dicht trekken. Ik probeer ook zelf, zelfs al heb ik een laptop, toch altijd on mijn werkkamer te werken. Om te beginnen kan ik me daar beter concentreren, maar ik val ook mijn huisgenoten ‘niet lastig’ met mijn werk.

Time management

Een andere verleiding van het van huis uit werken is dat het altijd kan, omdat er toch bent. Dat denk je niet alleen zelf, maar dat denken je klanten waarschijnlijk ook. Dit is een van de grootste uitdagingen, helemaal als starter die bezig is om een klantenkring op te bouwen. Je kunt en wilt werken op de raarste momenten. In het weekend, ‘s avonds. “Ja hoor maakt niet uit, kom maar langs”… en als je daar eenmaal mee begint, is al snel het hek van de dam.
Probeer daarom van begin af aan voor jezelf duidelijk te hebben wanneer je wilt werken. Alle avonden? De hele zaterdag? Niet op de woensdagmiddag? Bedenk wel dat de momenten dat jij vrij wilt hebben je meeste potentiële klanten natuurlijk langs willen komen, dus daar moet je een gulden middenweg in vinden.  

Opvoeden van je klanten

En dan komt het belangrijkste: je moet je klanten gaan opvoeden. Succes 🙂 Maar gelukkig zijn er diverse trucs voor. De eerste is: “management by expectations”. Laat mensen van tevoren weten wat de bedoeling is. Laat op je kaartjes, op de flyers, je website weten wanneer je beschikbaar bent. En als mensen bellen voor een afspraak, houd dan voet bij stuk. Willen ze donderdagavond een afspraak terwijl je alleen om woensdag en vrijdag ‘s avonds werkt, dan kan het gewoon niet.

‘Salon software’ 

Een handige hulp hierbij is de moderne software die beschikbaar is voor salons. Naast een kassasysteem en een manier om je klantendatabase bij te houden bieden ze vaak ook een agenda-systeem. Je kunt kiezen voor betaalde software zoals mijnsalon van www.bnfgroep.nl. Of kies, als je net begint eerst een gratis app (even Googlen op salon en free app en je hebt er zo 100!). Met deze agendafuncties kunnen klanten zelf hun afspraken boeken. En jij geeft aan wanneer dat kan. Zo blok je dus je eigen werktijd en vrije tijd.  

Extra tips

  • Waarom niet meteen een afspraak maken als je net klaar bent met de klant? Dan kan je je agenda lekker ver van tevoren al goed volboeken.
  • Vergeet niet een sms of een appje te sturen een of twee dagen voor de afspraak.
  • Iemand al een paar weken niet geweest? Tijd voor een mailtje, inclusief een link naar de agenda natuurlijk!
  • Gebruik de software optimaal. Deze bouwt waarschijnlijk een database op van klanten. Stuur deze zo nu en dan eens een leuke nieuwsbrief (of een leuk mailtje voor hun verjaardag!). Zo vergeten je klanten jou niet.
  • Zorg voor een automatisch antwoord op de mail als je niet aan het werk bent.
  • En… laat je ook niet verleiden om dan wel te reageren als je niet aan the werk bent. Zo verwacht de klant waarschijnlijk ook dat ‘ie dan toch ook wel een afspraak kan op dat tijdstip.
  • Laatste tip: niet aan het werk? Zorg dan ook echt voor ontspanning. Het is tenslotte enorm belangrijk dat je goed uitgerust en fit blijft, anders hoe je het niet vol.
1Reactie

Geef een reactie