ZZP'ers schrijven zelf - Vivian Vertelt
16447
post-template-default,single,single-post,postid-16447,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-7.6.2,wpb-js-composer js-comp-ver-4.6.2,vc_responsive

22 mrt ZZP’ers schrijven zelf

Vandaag volgde ik een webinar over het copy writing: het schrijven van teksten. Ik had er redelijk weinig aan, maar dat terzijde. Ik destilleerde er wel een paar punten uit die voor jou als ZZP’er misschien schrijftechnisch toch wel handig zijn om even bij stil te staan.

Schrijf zelf je teksten

Website, folder, LinkedIn teksten? Schrijf het zelf! Je vraagt je waarschijnlijk af waarom. Daar zijn tekstschrijvers toch voor? Dat klopt. Maar JIJ bent jouw bedrijf. Jij bent jouw visitekaarte, website, LinkedIn profiel. Kan je je het blog over de Gunfactor nog herinneren (nee, niet erg hoor, hier lees je het terug). Het belangrijkste aan ondernemen met de gunfactor is dat je zo veel mogelijk jezelf bent en blijft. En hoe meer jouw hele verhaal klopt, hoe beter alle uitingen overeenkomen, hoe oprechter je overkomt en hoe groter daarmee je gunfactor. Dat houdt dus ook in dat de teksten op jouw website moeten klinken zoals jij in het echt ook klinkt en bent. Vraag jij een 20-jarige stagiair om jouw webteksten te schrijven, dan klinkt dat echt heel anders dan de 50-jarige architect die je zelf bent. Je gebruikt andere woorden, andere zinsconstructies, totaal andere (woord-)grapjes. Dit BEN jij. Dat moet dus ook terug te vinden zijn op jouw website.

S*** wat nu?

Dat klinkt best logisch he? En daar kan je niet omheen – ben ik van mening. Kan ik niet? Onzin. Als je je verhaal kan vertellen aan iemand in de kroeg, kan je het ook opschrijven. Er zijn alleen wat dingen die je daar waarschijnlijk bij tegenhouden.

  • Tijd. Slecht excuus. Je hebt ook nooit tijd om naar de kapper te gaan, om je winterbanden te laten verwisselen, om je administratie te doen. Uiteindelijk gebeurt dat ook gewoon.
  • Geen inspiratie. Ook een slecht excuus. Je weet tenslotte best wat je wilt vertellen (denk maar aan het verhaal in de kroeg). Pak gewoon een stuk papier en maak eens een overzichtje van welke punten je wilt bespreken. Wat is het doel van je website, nieuwsbrief, etc.
  • Nog steeds geen inspiratie of idee? Kijk de TED-talk van Simon Sinek over ‘Why’. Dit is niet de heilige graag wat mij betreft, maar het helpt je lekker op weg. Waarom doe ik wat ik doe? Welke vraag of behoefte van een klant los ik op?

Starten met schrijven

Gewoon. Beginnen. Ga achter je computer, laptop, ipad, kladblok zitten, desnoods ga je jezelf filmen. Schrijf je verhaal op, vertel het. Niet stoppen, niet schrappen, niet verbeteren, niet opnieuw beginnen. Gewoon. Doorgaan. Je zult het zien en merken, je raakt in een flow. (Als ik eenmaal, na lang en vaak uitstellen aan een blog begin te schrijven, rolt het er ook eigenlijk altijd in een keer uit).

Daarna schaven

Als het goed is heb je nu een heel verhaal geschreven. Pas daarna ga je redigeren, schrappen, verbeteren en schuiven met de tekst. Leg het een paar dagen weg en kijk er nog eens naar. Niet helemaal zeker over je grammatica? Dan kan iemand anders natuurlijk de d’s en de t’s voor je verbeteren. Maar uiteindelijk heb jij je eigen teksten geschreven en is jouw site, blog, nieuwbrief daarmee helemaal zoals jij.

Schrijfcoach

Geprobeerd en lukt het echt niet? Dan zou je eens de hulp van een schrijfcoach kunnen inroepen. Dit is er eentje die samen met jou schrijft. Wordt het alsnog jouw verhaal.

 

Vivian Vertelt is een initiatief van administratiekantoor Buro Freecon gevestigd in Capelle aan den IJssel en Rotterdam. Meer info? www.administratiekantoorregiorotterdam.nl

1Reactie

Geef een reactie