Abonnement iets voor jou? - Vivian Vertelt
16489
post-template-default,single,single-post,postid-16489,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-7.6.2,wpb-js-composer js-comp-ver-4.6.2,vc_responsive

06 mei Abonnement iets voor jou?

Ik koop zo eens per week een paar flessen wijn bij Gall&Gall en altijd iets anders. Altijd bij dezelfde Gall&Gall, altijd bij dezelfde meneer. Wat me nou eigenlijk verbaast is dat ‘ ie me nou nooit eens voorstelt om gewoon elke week een x-aantal flesjes voor me klaar te zetten. Een wijn abonnement met elke week iets anders. Dan ga ik in het vervolg natuurlijk echt altijd naar dezelfde winkel EN neem ik voor een vast bedrag mijn flessen af!

Groenteabonnement

Het is natuurlijk maar een voorbeeld en wordt door veel andere bedrijven die aan consumenten leveren toegepast. Denk aan Bloomon, Hello Fresh, het Odin groenteabonnement. En je ziet dat steeds meer grote leveranciers een abonnement aanbieden voor gratis bezorging. Zo heeft Bol Select en biedt de Bijenkorf ook al enige tijd een abonnement voor gratis bezorging:

Pieter Heij, Directeur Omnichannel de Bijenkorf: “Gratis bezorging en uitbreiding van de bezorgopties past bij de premium service die wij onze klanten willen bieden. Wij zijn verheugd dat PostNL haar dienstverlening nu heeft uitgebreid met bezorging op afspraak en dat wij dit als eerste webshop kunnen aanbieden.”

Super natuurlijk – de eerste keer dat je niet voldoende in je winkelwagentje hebt voor gratis verzending neem je het abonnement voor gratis verzenden en daarna ga je voor elke kleine aankoop ineens ook naar Bol of de Bijenkorf. Iemand die lid is van jouw abonnement is direct een stukje meer merktrouw. Dus die extra verzendkosten nemen ze bij de Bijenkorf en bij Bol voor lief, als ze jouw trouw ervoor in de plaats krijgen.

Abonnementsdenken

Maar wat kan je als ZZP-er nu met deze trend? Dat hangt natuurlijk af van wat je doet, maar het is een leuke hersenoefening om te bedenken of je jouw dienst ook in een abonnementsvorm kan gieten. Ik geef een paar voorzetjes. Denk aan de parketlegger die vorig jaar mijn parket perfect restaureerde. Die had natuurlijk mij een abonnement kunnen aansmeren in de meest simpele vorm: een afspraak voor onderhoud het volgende jaar. Direct in de agenda. Verzekerd van inkomen. Nu denk ik geregeld “Oh eigenlijk het parket laten doen, maar ja, nu even niet”. Sommige (web-)winkels bieden elke maand een verrassingspakket met een deel van het assortiment, perfect voor sieraden, kleding of cosmetica.

Kapster

Eerder schreef ik ook al dat het me verbaasde dat kappers niet vaker zo werken. En nu ik er nog eens over nadenk verbaast het me zelfs nog meer. Want je kunt het natuurlijk zo interessant maken als je zelf wilt. In plaats van die verplichte kleur- en knipbeurt maak je er je eens in de anderhalve maand een momentje van totale ontspanning van. Met eens in de zoveel tijd een extraatje erbij. Nagels lakken voor niets. Eens kijken of deze dame dat niet hierna wil toevoegen aan het abonnement!

Het kennis-abonnement

Zit jij op een ‘berg met informatie’ die relevant is voor jouw doelgroep en geef je normaal gesproken misschien cursussen over dit onderwerp? Denk er dan eens aan om deze cursus in allemaal kleine hapklare brokken op te delen en het in een abonnementsvorm te gieten. Zodra iemand zich hiervoor inschrijft (en begint te betalen 😉 stuurt een geautomatiseerd systeem om de zoveel tijd een mail met het volgende deel van de cursus-via-het-abonnement. Zo hoef je maar een keer het werk te doen en genereer je voortdurend een stroompje inkomen. Voordeel van deze laagdrempelige vorm van cursus geven is dat het wellicht ook nog extra inschrijvingen voor een echte cursus oplevert!

En, wat denk jij? Kan je jouw business ook –deels- in abonnementsvorm gieten?

 

 

1Reactie

Geef een reactie